Friday, July 17, 2009

Teknik Bijak Belajar bhg 1


Tajuk : Teknik Bijak Belajar 9A SPM
Pengarang : Dr Shukri Abdullah
Penerbit : Eastview 1998
Oleh : Cikgu Rosman

Otak manusia ibarat super computer. Menurut fakta dunia Utusan Malaysia 12 Oktober 1996, "Keupayaan simapanan otak manusia ialah 125.5 trillion ingatan, iaitu 10,000 kali ganda maklumat yang terdapat di dalam Encyclopedia Britannica".

Tapi kenapa kita masih terlupa?

Manusia dikatakan makhluk terbaik dan kita adalah umat yang terbaik. Benarkah dakwaan tersebut?

Mari kita buat perbandingan. Otak lebah cuma sebesar seketul garam. (pernah pegang atau tengok seketul garam?) dan mempunyai 7000 neuron (neuron adalah sel saraf otak yang utama). Dengan otak itulah, lebah dapat mengawal petak pemprosesan madu, menghitung jarak, mengesan perubahan paling kecil dalam cahaya, bunyi, bauan dan sentuhan. Otak berkenaan juga dapat selaraskan dengan teliti dan tepat setiap pergerakan otot, mengawal fungsi organ - organ tubuh dan pelbagai aktiviti lain. Dengan otak itu (yang kecil sebesar garam!) lebah mampu menghasilkan madu yang membpunyai bentuk yang sangat menarik.

Bayangkan pula otak manusia. Kita mempunyai 10,000,000,000,000 neuron, bandingkan pula dengan 7000 neuron lebah.

Terbukti, kita memang telah diberi anugerah otak yang sangat hebat berbanding lebah dan haiwan lain. Setiap orang menerima anugerah ini... lebah berjaya hasilkan madu yang bermutu tinggi.. bagaimana pula dengan diri kita yang hebat ini???

Koreksi diri, baiki peribadi...

No comments:

Post a Comment