Saturday, July 18, 2009

Maklumat aurat


Kita semua belajar tentang hukum - hakam. Kita mengaku kita islam dan tahu mana yang islam benarkan dan yang mana islam larang. Tapi saya pernah di provokasi oleh Dr Daniel (yang selalu keluar TV9 tu), kamu kata solat itu wajib. Mana dalil kamu yang menyatakan solat 5 waktu itu wajib? Kalau muslimah pula, "sebut pada saya, ayat mana dalam al quran yang mewajibkan kita menutup aurat?". waktu tu baru la rasa terkial2 dan malu sebab sebagai seorang islam kita sendiri tak boleh jawab hukum yang kita sendiri pegang.. tak boleh kemukakan bukti.. macam mana kita nak meyakinkan orang lain? Cukup kuatkah pegangan kita atau itu tanda kita ni taklik semata - mata?
Bila sentuh tentang aurat, ada anak2 kita yang berani jawab, "alah, kalau bertudung litup tapi perangai jahat tak guna juga. Kami tak bertudung tapi kami solat tau!"
Ok, memanglah, sekurang2 bila menutup aurat kamu telah menunaikan satu amanah Allah.
Teringat kata2 provokasi naqib semasa usrah di USM dulu,
'solat, puasa, haji dan zakat itu tanggungjawab kita pada Allah. Apa pula tanggungjawab kita pada Islam??? Fikir2kanlah..

Di sini cikgu lampirkan brosur berkenaan cara - cara menutup aurat bagi para pelajar perempuan. Sila klik pada gambar untuk besarkan saiz.
Ingatlah, menutup aurat itu satu kewajipan, bukan pilihan. Bukan bermusim. Bukan ikutan. jangan di sekolah aje bertudung bertutup. Depan rumah, meronda naik motor rambut mengerbang. Dada terserlah. Bentuk badan ditayang.
Kualiti seorang wanita muslim itu terletak pada perasaan malunya..

No comments:

Post a Comment