Saturday, July 25, 2009

Motivasi alihan pelajar



Harga : RM 17.50

Cikgu tertarik dengan bahagian Kegagalan pada mukasurat 32. Kegagalan dan kesilapan memberikan kita pengalaman. Berdasarkan pengalaman sendiri dan juga pemerhatian cikgu, ramai di antara kita yang takut buat silap. Kita dididik dengan prinsip, buat silap mesti dihukum. Buat silap itu kebodohan. Buat silap itu pembaziran. Buat silap itu kegagalan. Sehingga ada yang mula diresapi perasaan perfectionist. Kita tak mahu silap, mahu semuanya sempurna. Memanglah itu lumrah kehidupan. Tetapi, akibat prinsip ini, kita takut untuk memulakan. Takut mencuba. Jadi, kita mengambil sikap tunggu dan lihat.
Sebab itu ramai pelajar bila disuruh buat soalan, mesti nak rujuk buku. Kalau tak bagi buka buku, dia tunggu la diberi jawapan.. bila kita cuba jawab wsalaupun salah, kita belajar. Kita bina pengalaman. Kita dah uji dan dapat kepastian kita dah kuasai bahagian tersebut ataupun tidak..
Jadi, untukpelajar yang bakal menduduki spm dan PMR, cikgu syorkan buatlah soalan yang sebanyak yang mungkin. jangan buka buku. jangan tengok jawapan. dah habis buat baru semak jawapan.
Masa itu emas, jadi janganlah dibazirkan. Gunakanlah peluang yang ada selagi ada..

No comments:

Post a Comment