Saturday, July 18, 2009

Harry Potter and the Half Blood Prince



Title : Harry Potter and the Half Blood Prince
Writer : JK Rowling
Price : RM 39.90
768 pages
By : Mr Rosman

P/S : Whoever want to borrow this book, you can ask it from me. I'm willing to lend it to you but just make sure it still in it's original condition when you give it back to me.
kepada sesiapa yang berkeinginan meminjam buku ini, boleh berjumpa dengan saya. Diingatkan, tolong jaga buku ini dengan baik dan hendaklah dipulangkan dalam keadaan yang asal.
Perhatian : Cikgu hanya memiliki buku versi bahasa inggeris sahaja.

Sinopsis :
Tahun keenam harry di Hogswart bukanlah semakin mudah. Siri harry potter ini mengambil sisi yang lebih gelap dengan keadaan yang semakin menekan. Dark Lords semakin berani mengorak langkah. Draco malfoy terpaksa menanggung kesilapan ayahnya dan mendapat tugasan rahsia daripada Dark Lord aka Voldermot. Apakah tugasan rahsia itu? Malfoy perlu mencari jalan untuk membuka satu portal supaya kumpulan Death Eaters dapat menyerang Hogwarts dan seterusnya membunuh Hogwarts headmaster, Dumbledore.
Harry potter mula mengenali half blood prince iaitu Voldermot daripada memori yang disimpan oleh Dumbledore. Setelah memahami apa itu Horcruxes, misi untuk menghancurkan horcruxes milik voldermot bermula. Di sinilah kemuncak kisah ini apabila perjalanan harry dan dumbledore memusnahkan horcruxes voldermot menjadi bertambah sukar dan akhirnya salah seorang dari mereka terpaksa mengorbankan diri. Ingin tahu dengan lebih lanjut, baca novel ini..

note: Filem adaptasi novel ini telah berada di pawagam. Tetapi daripada pengalaman cikgu, novel dan filem mempunyai komposisi dan impak yang sangat berbeza.. Filem tidak mampu menceritakan perkara2 kecil kerana kekangan durasi. Banyak yang terpaksa dipotong kerana mahu mencukupkan masa. Novel mampu menyampaikan seterusnya membelai perasaan. Tak terkejut jika air mata menitis jika kita membaca dan menghayati sebuah novel yang berkualiti.

No comments:

Post a Comment